کد مطلب:210520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

اسلام مخزن همه علوم است
اسلام مخزن همه علوم بوده و مدرسه جعفری كلیه علوم بشری را آموخته است

و علم الآدم الاسماء كلها

باید اذعان و اعتراف كرد كه ادراكات كلی بشر و علوم و دانش آدمی حاصل كمال رشد جسم و جان سالم است و این علم به هر اندازه و مقدار باشد اشراق انوار افاضات الهی است چنانچه تصریح فرمود (العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء) وقتی انسان با برخی از افراد آدمی مواجه می شود كه پلید و كند و نافهم و بی خرد هستند و قدرت تفهیم و تفهم در آنها بسیار ضعیف است و به زحمت می توان پس از سال ها یك امر عادی را در مغز آنها جا داد.

مطالع در رشته تعلیم و تربیت در میان برخی از قبایل مانند بربری ها یا بعضی از مازندرانی ها و برخی از تركها این حقیقت را ثابت می نماید كه علم و دانش یك موهبت الهی بر سلول های مغز است تا درك كنند و علم را به عمل بندند و به كمال مطلوب آفرینش برسند.

چون هدف مقدس خلقت ایجاد علم و معرفت بود چنانچه در آیه (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ای لیعرفون تصریح شده و این علم و عرفان میوه نهال وجود آدمی است كه باید در زمین این جهان تخم پاك و بی آلایش افكند و نقطه پاك برای تكون در زمین ارحام امهات ریخت و به آب ادب دینی پرورش داد كه جسم و جان و روح و روان رشد كمالی یابد.

بدون تردید هسته فاسد و كرم خورده و پوسیده و خلل دیده به مرض و میكروب رذایل و ذمایم آلوده نهال سرسبز و بارآور مفیدی نخواهد داد و لذا اسلام جدی داشته كه از آغاز بذر پاك بیفكند و نطفه با شرایط ادب دینی متكون گردد تا نهال برومندی بار آورد.



گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض

ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود



باید نطفه را با ادب دینی پرورش داد تا قابل پذیرفتن هر گونه علم و دانش گردد:



[ صفحه 7]



باید خانه دل را از لوث كدورات طبیعت پاك نمود تا انوار علم و دانش را جلب و جذب كند و انعكاس دهد و از آن برای آینده خود شمع روشن - هدایت افكار قرار دهد تا رستگار گردد.

ما چنین دریافته ایم كه تمام علوم دنیا از اسلام سرچشمه گرفته چون اسلام دین كامل آسمانی است و پیش از اسلام هم پیغمبران سلف كه از سرچشمه مكتب ربوبی یعنی همان سرچشمه ای كه اسلام آئین كامل مقدس خود را گرفت كلیه علوم و فنون نیاز بشر را تدریس و تعلیم كرده دانش آموخته اند.

بنابراین این مبالغه و گزاف نیست كه بگوئیم تمام ابدائات و اختراعات بشری از طرف پیغمبران و شاگردان مكتب آنها كه حكماء و مخترعین صافی ضمیر بوده اند به وجود آمده و دین مقدس اسلام كه دین عقل و فكر و رشد و رقاء است تمام علوم اولین و آخرین را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار داده و قرآن كه ملهم این افكار است می فرماید:

(او لم تتفكروا فی انفسهم ما خلق الله السموات و الارض و ما بینهما لاعبین) آیا در ضمیر خود فكر نمی كنید در آنچه بین آسمان ها و زمین خلق شده كه در حركت شوقی هستند همان نیرو در بدن شما بین آسمان عقل و فكر كه در سر جا دارد و بین نشیمنگاه بدن كه جنبه زمین و ارض دارد خلق شده زیرا كارخانه های بدن در میان بدن انسان است ریه - كبد - قلب - دل و آلات تنفس و جهاز هاضمه كه از یك سوء ارتباط به مغز آسمانی و از طرفی دافع كثافات به زمین معاء دقاق دارد كه خارج نماید.

در تمام این دستگاه ها فكر و عقل كار می كند علم، اختراع، هنر، صنعت و غیره زائیده علم و فكر است كه قرآن توجه به آن را جلب نموده و در احادیث هم عقل را به كار انداخته -



اتزعم انك جرم صغیر

و فیك انسطوی العالم الاكبر